Åpent brev til statsråd Knut Arild Hareide

Den 30. mars markeres Landdagen, til minne om dagen i 1976 da palestinerne som er statsborgere i Israel, organiserte generalstreik og demonstrerte mot ekspropriasjon av enorme landområder. Seks palestinere ble skutt og drept av israelsk politi den dagen

Palestinakomiteen og Fellesutvalg for Palestina markerte dagen ved å levere et åpent brev til statsråd Knut Arild Hareide og et brev fra palestinske fagforeninger der vi ber om at Norge etterlever FN-resolusjon 2334 som forplikter stater til ikke å handle med selskap som bidrar til folkerettsbrudd på okkupert palestinsk jord.

I dag leverte vi et åpent brev til samferdselsminister Hareide

«Vi har sett Norge fordømme Israels brudd på folkeretten i flere tiår uten at det fører til bedring. Norge og verden må handle, ikke bare fordømme. Brudd på folkeretten må sanksjoneres. Så lenge Israel bare blir møtt med tomme ord vil de fortsette å fordrive palestinere fra sine hjem», sier Line Khateeb, leder av Palestinakomiteen i Norge.

Forrige uke stod Norges FN-ambassadør Mona Juul i sikkerhetsrådet og beklaget at Israel ikke følger FN-resolusjoner, men fortsetter å bygge ulovlige kolonier på palestinsk land og fordriver palestinske familier fra nabolaget Sheikh Jarrah i Øst-Jerusalem.

«Hvor ofte skal den norske regjeringen være fornøyd med å ytre bekymring uten å handle, mens Israel konsekvent nekter å etterleve FN-resolusjoner og det palestinske folket lider?»

«Skal Norge følge opp FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter må vi utelukke selskap som CAF som bygger trikkebaner for de ulovlige koloniene, og vil levere togsett til Norge,» sier Line Khateeb

You can read more about and join the international campaign here

Publisert: 30. mars 2021