Oppfordrer til forbrukerboikott

Norge er et av landene i verden som drikker mest Pepsi Max. Ifølge tall fra 2011 ble det solgt 110 millioner liter Pepsi Max i Norge, eller 22 liter fordelt per innbygger. Nordmenn konsumerer 9% av all Pepsi Max som produseres i verden.

Pepsi eier Sodastream, som er på både den norske og den internasjonale BDS-lista. Sodastream hadde tidligere fabrikk på okkupert palestinsk land, men har etter BDS-press flyttet fabrikken til Negev-ørkenen, hvor både beduiner og palestinere fordrives.

Pepsi eier også Sabra, et annet selskap på den internasjonale BDS-lista, men som ikke er på den norske lista siden produktene ikke selges i Norge.

Skjermdump fra bdsmovement.net

BDS-utvalget i Palestinakomiteen tror en forbrukerboikott av Pepsi kan ha god effekt, med mål om at de selger seg ut av Sodastream og andre selskap og praksiser som bryter palestinernes rettigheter.

Pepsi er et stort selskap for et lite land som Norge å boikotte. Noen selskap er ikke hensiktsmessige å ha på BDS-lista som mål for forbrukerboikott, på grunn av at de har så solid global standing og så enorm egenkapital.

Samtidig må vi anerkjenne det enorme forbruket Norge har av Pepsis store merkevare og se at boikott kan ha stor effekt på selskapets økonomi og omdømme i Norge, og etter hvert også globalt.

HVA KAN DU GJØRE?

  • Boikotte Pepsi-produkter som forbruker
  • Oppfordre selskap som selger/har avtale med Pepsi til å avslutte kontrakten (om mulig/hensiktsmessig)
  • Om det ikke er mulig/hensiktsmessig: Oppfordre til å snakke med sine representanter i Pepsi om Pepsis eierskap av selskap på BDS-lista og be om at de tar problemstillingen videre innad i selskapet

Om pressmål

Pepsi er på den norske BDS-lista som et pressmål. Dette vil si at vi oppfordrer til forbrukerboikott, og samtidig oppfordrer enkeltpersoner til å henvende seg til institusjoner som har avtaler med pressmål og be dem avslutte samarbeidet. 

Om avslutning av samarbeidet ikke er mulig/hensiktsmessig, oppfordrer vi selskap med samarbeid å opplyse pressmålene om deres problematiske aktivitet, diskutere med dem hvordan denne kan avsluttes, og be representanter ta opp problemet videre innad i selskapet. 

For pressmål er institusjonelt press like viktig som forbrukerboikott. I motsetning til minstekravslista som vi mener alle bør boikotte, er ikke pressmål absolutte krav, heller ikke for apartheidfrie soner. Det er mer ment som oppfordringer og strategiske mål for mennesker og bedrifter som vil eskalere sitt boikottarbeid.

Publisert: 26. september 2024