PRESSEKONFERANSE – 10 årsdagen for ICJs rådgivende uttalelse om muren

Palestinakomiteen inviterer sammen med advokatene Harald Stabell, Pål Hadler, Bent Endresen, Loai Deeb, Geir Høin og Kjell Brygfjeld til:

PRESSEKONFERANSE
Tid: Onsdag 9. juli 2014 kl 1100-1200
Sted: Café Christiania, Nedre Vollgate 19, inngang Stortingsgata

9. juli 2004 uttalte Den internasjonale domstolen (ICJ) at Israels bygging av muren på okkupert palestinsk territorium, inkludert i og rundt Øst-Jerusalem, strider mot internasjonal lov.

9. juli 2014 har 10 år gått, men lite eller ingenting er blitt fulgt opp, verken av Israel eller av det internasjonale samfunnet.  Tvert imot utvides muren med uforminsket styrke, og Israel blir ikke presset til å etterleve sine forpliktelser som et medlemsland i FN.

I den forbindelse har seks advokater og Palestinakomiteen formulert et brev til den norske regjeringen med krav om å følge opp den rådgivende uttalelsen til Den internasjonale domstolen (ICJ) av 9. juli 2004.

35 organisasjoner og enkeltpersoner* har sluttet seg til brevet og krever:

-at norske myndigheter fordømmer Israels brudd på folkeretten ved at det innføres sanksjoner
-at norske myndigheter støtter ethvert initiativ for å få muren revet straks
-at norske myndigheter tar initiativ overfor FN til at muren blir revet i tråd med den rådgivende uttalelsen til ICJ av 9. juli 2004

Tilstede på pressekonferansen er:
Advokatene Harald Stabell og Kjell Brygfjeld
Ketil Lund, styremedlem i ICJ-Norge og tidligere høyesterettsdommer
Stein Guldbrandsen, ledelsen i Fagforbundet
Heikki Holmås, stortingsrepresentant for SV
Kathrine Jensen, leder i Palestinakomiteen i Norge

Kontaktperson:
Kathrine Jensen