Line Khateeb, Palestinakomiteen i Norge og
Kristine Martinsen, Fellesutvalget for Palestina.
Først publisert i Klassekampen, 20. april 2021
MIFFs Conrad Myrland forsøker å skjønnmale Israels langvarige okkupasjon og folkerettsbrudd i sitt svarinnlegg i Klassekampen 15. april. Myrland argumenterer med at bosettingene på okkupert palestinsk jord ikke er ulovlige, fordi okkupantmakten hevder dette selv. Dette synspunktet er ikke i overensstemmelse med internasjonal konsensus og gjeldende internasjonal lov.
Senest i 2016 ble resolusjon 2334 vedtatt i FNs sikkerhetsråd. Resolusjonen sier blant annet at bosettingene ikke har juridisk gyldighet og utgjør et klart brudd på folkeretten.
(Det spanske togselskapet) CAF bidrar direkte til opprettholdelse av okkupasjonen ved å bygge ut og vedlikeholde forstadsbanen, Jerusalem Light Rail på palestinsk land – og er dermed involvert i brudd på palestinernes grunnleggende menneskerettigheter.
Da palestinere og israelere i 1993 inngikk Oslo-avtalen var stans i bygging av bosettinger på palestinsk land et av de viktigste punktene. Siden den gang har antallet blitt mer enn tredoblet, og i dag bor rundt 700 000 israelske borgere i bosettinger på Vestbredden og i Øst-Jerusalem. Ifølge FN er dette et klart folkerettsbrudd. Norske myndigheter legger til grunn samme tolkning av internasjonal lov.
Myrland bommer når han hevder at det er ulovlig for Norske tog å avvise selskaper i en anskaffelsesprosess. I anskaffelsesloven og tilhørende forskrifter reguleres oppdragsgiverens rett og i noen tilfeller plikt, til å avvise leverandører på ulike grunnlag.
Norske myndigheter og selskap skal ikke belønne virksomheter som er med på folkerettsbrudd. Michael Lynk, FNs spesialrapportør for menneskerettigheter i Palestina, peker i sin rapport, høsten 2020, på at ansvarligøring av Israels brudd på internasjonal lov er en plikt, og må til for å få til endring.
Vi forventer at Samferdselsminister Hareide legger FNs tolkninger, og ikke en okkupasjonsmakts virkelighetsforståelse, til grunn når avgjørelsen skal tas om hvem Norske tog skal samarbeide med i tiden fremover.